Contributions of indigenous communities in the ecological restoration processes "Case Monserrate, Bacata - Bogota"

  • Shirley Eliana Camacho-Ballesteros Jardín Botánico de Bogotá. Bogotá, Colombia
Keywords: Cerro Monserrate, Sacred place, Indigenous communities, Ecological restoration, Ethnic strategy.

Abstract

On the hill of Monserrate is being made ecological restoration processes by the Bogota Botanical Garden José Celestino Mutis from the 90s, which are consolidated in the document Plan for Organic Participatory Restoration, structured by strategies focused on the research , management, social support and communication and dissemination, contributing comprehensively strengthening and progress in this area, processes starting from understanding the territory where the ecological restoration process and the need to involve implemented and consult deeply and on several fronts the story of his transformation. For the specific case of Monserrate, the importance of this area had to native communities in this region, as this is a sacred place of offering and integrated spiritual communication. This valuable information is incorporated as an ethnic strategy within the Plan Participatory Ecological Restoration, which is constructed from interviews with the spiritual leaders of the Muiscas communities and the Sierra Nevada de Santa Marta, guardians and protectors of the wisdom of this territory and bibliographic consultations, contributing to culture, participatory processes and ethnobiology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shirley Eliana Camacho-Ballesteros, Jardín Botánico de Bogotá. Bogotá, Colombia

Jardín Botánico de Bogotá. Bogotá, Colombia

References

Armenta Y. Compilación de Experiencias y reflexiones de Los Mamas en La Memoria histórica capitulo Wiwa.

Arte, La cultura y el patrimonio (2010). Estados del arte para los campos del arte y prácticas culturales para la población indígena en Bogotá dc.

Artunduaga, L. A. (1997). La etnoeducación: una dimensión de trabajo para la educación en comunidades indígenas de Colombia. Revista Iberoamericana de educación, (13), 35-46.

Basto, S.I. y Vargas, A. (1999). Estudio etnobotánico preliminar sobre el manejo y empleo de plantas medicinales en Suba - Comparir y el humedal La Conejera.

Bettina, S. (2011). Resiliencia socio-ecológica y territorio indígena: Estudio de caso en los valles andinos del norte argentino (Doctoral dissertation, Universidad Internacional de Andalucía).

Bohórquez, L. A. (2008). Concepción sagrada de la naturaleza en la mítica muisca. Franciscanum. Revista de las ciencias del espíritu, 50(149).

Bonilla, A., Nova, M. V., Rozo, E. C., y Salamanca I. V. (2012). Un acercamiento a la experiencia educativa de la comunidad muisca y su concepción de infancia en los jardines infantiles muiscas Gueatÿqíb (casa de pensamiento), ubicado en la localidad de Suba y Uba Rhua (espiritu de la semilla) ubicado en la localidad de Bosa a través de una mirada etnográfica.

Bonilla, J. (2011). Aproximaciones al observatorio solar de Bacatá-Bogotá-Colombia. Revista de Topografía Azimut, 3, 9-15.

Brown, H. A. (1991). Aportes de México a la medicina. Editorial Amaquemecan.
Cabildo indígena Mhuysqas de Bosa, 2012, Retornando por el camino de los antiguos, Convenio interadministrativo No. 169 de 2012 entre el IDT – Cabildo indígena Mhuysqas de Bosa. Bogotá, Colombia.

Centro de Investigaciones de la facultad de arquitectura CIFA, Los cerros: paisaje e identidad cultural, Universidad de los Andes

Correa, F. (2005). Sociedad y naturaleza en la mitología muisca. Tabula Rasa, (3), 197-222.

Daza, B. Y. (2013). Historia del proceso de mestizaje alimentario entre España y Colombia (Doctoral dissertation, Universitat de Barcelona).

Erazo, F. J., Moreno O.I. y González M.A. (2013). Pensamiento ambiental, diálogo de saberes para comprender el actuar del indígena Pasto. Plumilla Educativa, (11).

Garcia J., (2006), Naturaleza y espiritualidad., Protected Areas and Spirituality, Proceedings of the First Workshop of The Delos Initiative, Monastery of Montserrat, Catalonia, Spain. Pag., 47 – 59.

Giraldo, N. (2010). Camino en espiral. Territorio sagrado y autoridades tradicionales en la comunidad indígena iku de la Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia. Pueblos y Fronteras digital, 6(9), 7-43.

Gómez, P. F. (2013). Esbozo de una Antropología de lo Muisca desde una perspectiva del sur: paralelos y tránsitos. universitas humanística, 75(75).

González, J. (2008). De retorno al espíritu raíz. Nodo: Arquitectura. Ciudad. Medio Ambiente, 3(5), 27-48.

Hernández, A., Salamanca, L. M., y Ruiz, F. A. (2007). Colombia una nación multicultural, su diversidad étnica. Bogotá: DANE.

Jurado, D. S. (2014). La casa y el enterramiento indígena Procesos de territorialización del rito de la muerte (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Colombia-Sede Manizales).

Mendoza, C. (2000). Pedagogía indígena: una visión diferente de hacer educación en Colombia.

Mutis, R. P. J. C. Fitónimos amerindios recogidos por José Celestino Mutis.

Pérez, P. A. (2015). La fuerza del espíritu (fe) en el camino (ancestral) indígena. Revista Perseitas, 4(1), 67-78.

Pichizaca Chimbaina, A. (2015). Pueblos indigenas y el ordenamiento territorial, un análisis reflexivo y propositivo: determinación de una metodología alternativa de ordenamiento territorial y aplicación en una parroquia con población indígena.

Rojas, V. R. (2011). Sombrero, ruana, bordón y alpargatas. Recuperado de http://victorraulrojas.blogspot.com.co/2011/06/sombrero-ruana-bordon-y-alpargatas.html


Ulloa, A. (2001). El nativo ecológico: movimientos indígenas y medio ambiente en Colombia. Movimientos sociales, estado y democracia en Colombia, Bogotá, Universidad Nacional/Icanh.

Universidad Nacional de Colombia, Sistema de Patrimonio y Museos. El sagrado y perseguido Nogal. Recuperado de http://www.museos.unal.edu.co/sccs/plantilla_galerias_detalle.php?id_seccion=28&id_subseccion=1518&id_imagenes_galeria=6195

Vargas, I. D. (2011) Sistemas de Conocimiento Ecológico Tradicional y sus Mecanismos de Transformación: El caso de una chagra Amazónica.

Zapata, J. (2007). Espacio y territorio sagrado. Lógica del ordenamiento territorial indígena. línea, disponible en: http://www. alberdi. de/ESPACIO, 20.
Published
2019-09-26
How to Cite
Camacho-Ballesteros, S. (2019). Contributions of indigenous communities in the ecological restoration processes "Case Monserrate, Bacata - Bogota". Amazonia Investiga, 8(22), 15-21. Retrieved from https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/22
Section
Articles
Bookmark and Share